WERK GENOEG VOOR DE NEURODIVERSITEITSAMBASSADEUR Steeds meer werkgevers hebben oog voor neurodiversiteit. Ze willen hun werknemers met ‘bijzondere breinen’ tot hun recht laten komen. Maar hoe doe je dat? Wat heeft iemand met ADHD of dyslexie nodig? Hoe ga je om met een collega die ADHD heeft? Hans van de Velde geeft al jaren workshops bij werkgevers waarin hij deze vragen beantwoordt. ‘De meesten weten echt nog weinig’. TEKS T: JULIE HOUBEN D 30 I&W MAGAZINE NR1 - 2024 e lijst met bedrijven en organisaties waar Hans van de Velde als ‘neurodiversiteitsambassadeur’ uitleg geeft, is lang. Dit gaat van overheidsinstanties zoals het OM en Rijkswaterstaat tot bedrijven als Cargill (voeding), bedrijfsartsen en ook regelmatig afdelingen van de Rotary of de Lions Club. Hans: ‘Dat zijn heel actieve netwerken waar veel ondernemers zitten. Zij nodigen vaak sprekers uit. Via via komen ze dan bij mij uit, omdat er altijd wel een lid bij zit dat ‘iets heeft’ met ADHD, autisme of dyslexie.’ Schoolvoorbeeld Hans heeft een vaste Powerpoint presentatie*, die hij per workshop aanpast. Al naar gelang de doelgroep, de beschikbare tijd en de vraag, kan het gaan over dyslexie, ADHD, autisme of hoogbegaafdheid. ‘Ik begin altijd met een slide van mijzelf, als jonge griffier bij de Rechtbank. mijn manager gelukkig ook. Hij gaf mij een project waarbij ik die kon inzetten.’ Een schoolvoorbeeld van hoe het moet, aldus Hans. 1979: Mijn manager zag mijn kwaliteiten Griffier Ik had toen nog geen diagnose (nu wel: ADHD en dyslexie), maar was overduidelijk niet goed in sommige zaken, gerelateerd aan mijn latere diagnoses. Daarnaast had ik ook bovengemiddelde kwaliteiten. Die zag Zo veel…. Wanneer ADHD het onderwerp is, begint hij met uitleggen wat ADHD is. De meeste werkgevers hebben toch nog vooral een clichébeeld van ADHD, dat van de chaoot en druktemaker. ‘Als ik ze vertel dat sommige AD(H)D’ers ter compensatie van hun interne chaos juist extreem geordend zijn, zijn ze stomverbaasd. Dat er kwaliteiten bij diezelfde ‘stoornis’ horen, weten de meesten ook niet. De grote overlap met bijvoorbeeld dyslexie en autisme is ook vaak nieuw voor ze. En als ik ze dan mijn dia laat zien met percentages neurodiverse
31 Online Touch WERK GENOEG VOOR DE NEURODIVERSITEITSAMBASSADEUR Home